Mijn tweede bezoek aan een peuterspeelzaal
Na mijn ervaring van de eerste keer in de peuterspeelzaal, heb ik besloten om meer tijd en aandacht te nemen voor mijn handeling. Dit ging aardig, maar ik mag nog meer tijd nemen. Ik ontdekt dat ik door een duidelijke handeling te doen je hetzelfde effect krijgt als woorden, of misschien zelfs nog beter. Zo haalde ik alle potloden weer bij elkaar omdat de kinderen te vroeg zelf gingen tekenen, dit begrepen de kinderen meteen.
De afstand tussen het geen wat je doet en de kinderen is bepalend voor de aandacht. Kleine handelingen moet je dichtbij doen of goed uitlichten, anders kunnen de kinderen het niet zien, zoals de handeling van het puntenslijpen.
Er ontstond tijdens de ontmoeting nieuw materiaal. Het rollen van het papier werd een handeling op zich zelf. Zoals een jongetje zei “ Botsende golven ”. Dit rollen groeiden uit van eerst met de hand manipuleren tot later het in en uitrollen van het papier door mijn ademhaling, blazen.
Het einde is alleen vaag. In vervolg meer duidelijkheid geven aan het eind. Hoe draag je zorg voor het eindbeeld terwijl je ook in het moment improviseert?