To fly and whirl, fragile with the flowing wind, pencil drawing, 95×46 cm, 2016
Zesde bezoek peuterspeelzaal
21 april 2016, vandaag was een spannende dag, ik vroeg me af hoe lang ik kan tekenen voor de kinderen, en daarbij hun concentratie vast kan houden. Anne-beth Schuurmans observeert in de ochtend.
De kinderen hebben in de ochtend 15 minuten gekeken naar het ontstaan van een tekening. Ik nam de kinderen mee in mijn wereld en liet ze door mijn ogen mee kijken. Het is wel een hele kwetsbare vorm, dus Anne-beth gaf als tip om een kapstok te maken, om te zorgen dat ook de actievere kinderen kunnen aanhaken. Nu begin ik steeds met subtiele handeling/ geluid/ beeld, misschien in de toekomst juist met grote gebaren beginnen om de aandacht te trekken en daarna vasthouden met de kleine intiem subtiele gebaren. Onderzoek op welke manieren je snel afgeleide en energieke kinderen erbij kan betrekken. Zorg dat je iets sterks hebt zodat mensen zich kunnen openen voor het kwetsbare.
Het gebruik van zaklampen is goed materiaal, kinderen gaan lijnen volgen, schaduwen maken,
Wanneer is een kind buiten jouw kader aan het spelen?
In het vervolg voorwaarde duidelijker maker aan de leidsters. Voorbeelden van voorwaarde voor mij zijn.
- Na aanvang kunnen er geen kinderen meer binnen komen
- Geen ge sst om de kinderen stil te krijgen, gewoon stilte
- Leidsters kunnen mee doen, maar moeten niet hun eigen spel bedenken (kinderen zijn vrij om hun eigen spel te bedenken, ik houd alleen eindregie en mocht een spel niet passen dan buig ik het terug naar waar ik met de kinderen mee bezig was)
- Betere lamp of eventueel verduisterde ruimte